VABO Composites wint met consortium belangrijke innovatie prijs

Met een laadschep van composiet voor een shovel heeft VABO Composites als onderdeel van een consortium de JEC innovation Award 2015 gewonnen. De laadschep is vooral door de capaciteitsverhoging en gewichtsvermindering een succesvolle innovatie geworden.

De JEC Innovation Awards worden jaarlijks uitgereikt op de JEC Europe Exhibition, de grootste vakbeurs voor composietmaterialen en -toepassingen van Europa. De prijs is gewonnen in de categorie ‘Heavy Machinery’ met een hybride oplossing door toepassen van composieten en staal. Het consortium bestaat uit het NLR, VABO Composites, ICO, Kuiken en Gurit. Door de verschillende disciplines van de betrokken partijen samen in te zetten is dit project een succes geworden.

Het idee voor de hybride laadschop is ontstaan op een vakbeurs waar Kuiken en VABO naast elkaar stonden. Het NLR heeft in opdracht van ICO innovaties samen met VABO Composites het vooronderzoek en de engineering gedaan, mede dankzij de ondersteuning van CompoWorld (een stichting die composietontwikkeling stimuleert). Hierbij is gebruik gemaakt van de test- en productie faciliteiten van het NLR en VABO Composites. Kuiken heeft haar kennis ingebracht aangaande de markt en de gebruikers en Gurit heeft de composiet materialen voor de hybride laadschep geleverd.

“Gewichtsreductie is aardig”, zegt Vaandrager (VABO), “maar die paar liters brandstof die het per dag scheelt vind je niet terug in je boekhouding. Daarom zetten we in op grotere bakken, met minimaal 10 procent extra volume. Bijkomend voordeel is dat je dan ook het contragewicht van de wielladers niet hoeft aan te passen. Als je een vloot hebt van tien shovels, die dagelijks grond heen en weer rijden of silo’s of trechters vullen, kun je er nu met één minder toe. Dat betekent minder materieel en minder personeel en dat vind je wel terug in de cijfers.”

Testen in 2014 met de nieuwe laadschep toonden aan dat shovels grotere volumes grond en zand konden verzetten dan shovels uitgerust met de conventionele stalen bakken. Gebruikers van deze laadschep kunnen dus met minder shovels toe om eenzelfde hoeveel werk te verrichten dan wanneer ze met stalen laadbakken zouden zijn uitgerust. De aanzienlijke gewichtsbesparing (tot 35 procent van het netto gewicht van de schep) zorgt ook voor brandstofbesparing. Later in dit jaar zal de productie van de hybride laadschep bij VABO Composites opgestart worden.

Reacties zijn gesloten.